Söndag

Det blev en jul i norr ändå! Måndag morgon körde vi mot Kiruna och tog en rajjd förbi Finland på vägen upp.
Det är verkligen mörkt där uppe. Svårt och förstå hur mörkt det egentligen är om man aldrig upplevt det själv, men fastän jag bott där tjugo år av mitt liv har jag på den stunden jag inte gjort det, glömt hur mörkt det egentligen är. Det är inget obehagligt mörker heller. Det är ett tryggt och omslutande mörker. Och det är så tyst. Tystnaden tycker jag också om, den är jag också trygg i. Och molnen där uppe. Har ni sett/märkt det? De är så nära. Det är en konstig atmosfär där uppe. Iallafall tycker jag det.. jag älskar naturen, tystnaden, mörkret, den vita snön, himlen som är så nära inpå.. men samtidigt klarar jag inte av och vara där så länge.

Många minnen dyker upp när jag är i Kiruna.. både bra och dåliga såklart.. De bra överväger, men de dåliga ger en klump i magen.. de otroligt jobbiga minnena som dyker upp just den här tiden på året.. det är den 3:e snart. Som alltid när jag är i Kiruna var jag och tände ljus för P.. och som alltid tyckte jag mig känna hennes närvaro. Jag stod inte P så nära, men vi var i samma kompisgäng och jag har många minnen från tider vi spenderade tillsammans. Fotboll, träning, skola. Många minnen. Den 3:e är på intågande och minnena sköljer alltid över mig. Den mörka tid som var vill jag inte komma ihåg, men den sköljer alltid över mig som en tsunamivåg var gång jag kommer till Kiruna. Jag vill bara minnas det goda. Det bra. Skratten. Saknaden försvinner inte. Jag antar att jag flyr från dessa minnen. Att det är därför jag inte klarar av att vara i Kiruna en längre tid. Det känns som att tiden står still där. Många gånger har jag märkt att jag befinner mig i samma diskussioner som jag var i för år sen när jag är uppe i Kiruna. Det är en otroligt kvävande känsla ska ni veta!

Men naturen är oslagbar. Att bara kunna slänga sig på skotern och fara i pudersnön medans adrenalinet flödar i kroppen. Att bara kunna ta fiskespöt och tältet och dra till fjällen för och fiska och campa. Dessa stunder är guld värda. Då kan jag njuta. Andas. Leva. Dessa stunder är Kiruna ovärderliga.

Julen i Kiruna hemma hosa familjen var underbar. Vi åt god mat, byggde snölyktor och lekte i snön. Självklart hann vi med det obligatoriska - fika på Café Safari och käka hamburgare på empes också. Gick på stan och la märke till de förändringar som skett sen förra året då jag gick på stan där sist..dvs: Intersport har flyttat, Hemtex och Kicks har öppnat nya butiker och en ny affär vid namn For those about to rock hade dykt upp. Den sistnämnda hade en hel del coola bandtröjjor, tyvärr hade de inte öppet på annandagen då jag skulle dit å shoppa.. :( I övrigt fanns det lika lite i stan som alltid.. men dte kan också bero på att när jag väl hade pengar (på annandagen) så var stan så fullsmockad med folk att jag i de flesta affärer vände ryggen till redan i dörren.. he he he :) Men jag köpte ett par Nike träningsbyxor på Team Sportia.. modell halvpösiga.. de blir perfekta att styrketräna och boxas i!:)

Det vart ingen utgång på juldagen heller.. och det var vi glada för då vi var till stan kring 22.30 och såg den enorma kön utanför Ferrum.. :) Vi tillbringade julen med att trycka i oss enorma mängder mat (eller ja, jag gjorde det iaf..:)) och mysa med familjen och lilla M som också var i Kiruna och härjade. Det var allt som allt en väldigt skön och lugn jul, precis som vi ville ha det!:) (Korten jag fotat där uppe ska ni få se snart och då ska jag också berätta vad jag fått i julklapp!;)..)

Vi kom till Umeå igårkväll och idag har vi städat hela lägenheten som såg ut som en krigszon då vi kom hem.. sen for Ted och repade och jag städade ur våran klädkammare som VERKLIGEN sett ut som en krigszon.. hittade massa kläder som jag inte sett på ett år typ.. hehe.. och slängde 6 soppåsar med skräp och nu är det ordning och reda där inne och man kan tillåme se vilken färg golvet har!! haaha!:)

När Ted kom hem från repet tyckte han att vi varit så duktiga idag att vi förtjänade att gå ut och äta.. sagt och gjort, vi tog bilen till Olearys där vi åt en guddomlig tvårättersmiddag... Mmmmm... :)

Imorgon ska vi på stan och ÄNTLIGEN beställa våra ringar!!! Vi fick lite julpengar så nu har vi äntligen råd och köpa de ringar vi vill ha och jag är så galet glad!:) Wiii! Ska också gå runt lite på rean här på stan och se om jag hittar ngt finurligt.. :)

Jo..en sak som jag tänkt berätta många gånger men glömt bort varje gång! Sist jag och Ted var på Olearys här i Umeå såg vi ingen mindre än Looserpappan från teliareklamen! Ni vet gubben som hela tiden gör allt fel? Han såg precis ut som i reklamen och betedde sig/gick tillåme på samma sätt.. haha. Ni skulle sett han. Tror inte han gör till sig i reklamen alls!;) haha

Teliapappan! :)

Kommentarer
Postat av: Teddy

och så fick han äntligen sin plats i rampljuset i din blogg gumman, looserpappan :p kram på dej !!!

2008-12-29 @ 00:15:56
Postat av: Sara

Du förklarade precis känslan i kiruna. Nu har jag kanske inte samma sorgliga minnen som du har, men det är mysigt att vara här.. ett tag.. det var kul att se dig :)

2008-12-29 @ 19:17:31
URL: http://sarakristina.blogg.se/
Postat av: Henna

Sara: Ett tag är Kiruna helt underbart ja, sen blir man halft panikslagen av den kvävande känslan staden ger!:) Det var iaf superskoj och se dej igen!! Kom och hälsa på i Umeå SNART!:) Eller kom till Helsingfors mars/april då jag är där!;) Bara och ta med dej ngn kompis om du så vill!:) Stor kram!!

2008-12-30 @ 12:30:46
URL: http://hennah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0