Persikan

I tisdags åt jag en persika under lunchen på jobbet. Det var min första persika i år, och sista någonsin. När jag svalt hela frukten (nej, inte kärnan..) kände jag hur halsen började klia något förfärligt. Efter ett tag fick jag en tryckande känsla i halsen och ögona kliade. Efter ett tag såg jag genom en tunn hinna i ögonen, svårt och förklara hur det var men det kändes som att ja såg grumligt genom plast ungefär. Oroliga arbetskollegor sprang runt tills de fick tag på en läkare (de andra var på lunch) som snabbt konstaterade att jag fått en kraftig allergisk reaktion på persikan. Läkarn ordinerade snabbt 13 tabletter som sköterskorna tryckte i mej fort som attan för att luftvägarna inte skille täppas igen. Sen satt jag på övervak i en timme med regelbudna frågor om hur jag mår. Sen blev jag hemskickad, groggy som jag var. Promenerade till vårdcentralen för att beställa tid för allergiprovtagning, måste ju få klarhet i vad jag kan äta och inte!! Nejmen det gick inte, tydligen måste man ringa för och få tid till sånt. Jag ringde och fick vänta 1 timme på att bli uppringd (30min senare än vad de sa i telefon att de sku ringa mig). Sköterskan som jag pratade med konstaterade att jag måste ta allergiprover men att min läkare är på semester. Jippie. Fick numret till hans vikarie som tydligen inte jobbade onsdagar och blev hänvisad att ringa idag kl 7.30 då hans telefontid börja (å få en ny tid och bli uppringd på då alltså). Ringde 07.25, då hade de inte öppnat än.. ringde exakt 7.30 och vad säger de? Jo, inga telefontider finns idag. Bra. Mycket bra. Provade ringa flera gånger imorse men tydligen fanns inga telefontider idag fastän det skulle finnas.. Hur tänker de eg??? Nåja, nytt försök imorgon. Inte tappa modet nu. Jag är bara så less, jag kan snart inte äta nått gott alls för att jag inte tål det. :( Jag var helt väck efter alla tabletter i tisdags. Jag orkade inte ens gå hem utan satt på en parkbänk i en timme tills Ted slutade och kunde hämta mej. Hela kvällen var jag som i ett töcken och somnade gjorde jag kring 20tiden.. sov 9h. Men nu vet ni, persikor kan vara farliga. Passa er.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0