5 dagar i Helsingfors

Så nu är jag här. Och har varit här i fem dagar.
Var inte ledsna på mig för att jag inte uppdaterat, det är absolut inte med flit! Har fortfarande inte fått något nät utan har just nu ett lånat 3G nät från min käre morbror, vad skulle jag gjort utan han?!:) Nedan följer en kort resumé från dessa 5 dagar..

Fredag - Anländer med flyget till Helsingfors aningen för tidigt och får irra runt på deras obegripliga flygplats med en drös andra förvirrade svenskar innan vi fick gå igenom en låst (!) dörr för och få våra väskor..mysko :) Morbror anländer med världens minsta bil och har dessutom den nästan fullsmockad och en kompis med sig så vi får bokstavligen pussla in alla grejjer för att få med allt, men det gick - seger!:) Fort får vi ut mina hemnycklar och jag säger upp lägenheten samtidigt som jag hämtar nycklarna till den.. damen såg lite konstigt på mig må ni tro :) Vi virvlar till Pasila, eller Böle som det heter på svenska där jag nu har mitt hem 2 månader framöver. Träffar på en av tjejerna jag bor med och hon verkar najs. Ut och kolla sig omkring, köpa krubb och annat viktigt för att sedan gå hem och slockna i tre timmar. Såklart har internetbolaget nå interna fel och fungerar inte inom de närmsta tre dagarna får jag veta när jag kämpar med att få upp det. Ger upp, packar upp mina grejjer - Jag bor på golvet. Har ett skrivbord, men ingen stol så den fungerar som förvaringsbord just nu. Allt är på golvet, utom kläderna som ja har i mina klädskåp (det fanns iaf..), men jag sover på en madrass på golvet och det är kallt så jag sover med kläderna på. Gött :)

Lördag - Vaknar ganska tidigt, velig. Pluggar halva dagen (det jag kan utan nät) och bestämmer mig sedan för och hitta träningscentrat jag får träna på med mitt CMS kort jag fått från IKSU.. irrar runt i 2 timmar tills jag hittar (det var mitt framför näsan på mig, såklart jag inte såg det).. å passade på och träna ett riktigt svettigt pass, najs :) Gymmet var riktigt fint.. SPA och gym i samma och de har samma maskiner som på IKSU fast MYCKET nyare så fjädringarna funkar fortfarande, är grymt nöjd.. är en 40min promenad från var jag bor och en mycket trevlig gångväg.. genom parker, helsingfors stadion, vatten, etc.. perfa :) På kvällen diskuterar jag med en till tjej som jag bor med, en italienska, pratglad och hur trevlig som helst :) Sen vart det mest plugg, läsa lite bok och sova..

Söndag - Internationella kvinnodagen firas på gymmet med bubbelvin och tårta + massor med utställningar och tävlingar, har vi det så i Sverige? Tränade iaf på morgonen och har redan ångrat att jag inte tog med mig badkläderna då stället verkar ha en bra pool å allt.. (du tar väl me dej dem åt mig Ted?)..tog en långbastu iaf och kände mig riktigt finsk, basta är najs :) Prommis hem och börja plugga igen.. Sen på bio med morbror, hans tjej å hennes syster och systerns man.. vi såg Watchmen, en superhjälterulle med djup och hjärna - se den. Visste ni att de textar filmerna på bion här i finland på både finska och svenska??! Tuufft tycker jag, mycket mycket bra.. :) Sen åt vi kinamat och jag tog tåget hem för att lägga mig tidigt (för och undvika demonsyndromet första dagen på praktiken).. 

Måndag - Nervös. Första dagen på praktiken är mest rundvandring på hälsocentralen, hälsa på massa folk och sitta i låååångt kommunmöte jag inte förstod mycket av. Utmattad kommer jag hem efter 9 timmar och får äntligen igång ett nät tack vare en 3G mojjäng jag fått låna av morbror, plugga plugga pluggar fram till 23-00 tiden då jag slocknar.. kommer ni ihåg att jag är en timme före er i tiden nu?:)

Tisdag - Andra praktikdagen får jag träffa på tre klienter som kommer vara "mina".. verkar helt ok, men jounalsystemet de har här är inte vettigt för fem öre. Undrar om jag någonsin kommer lära mig det?? Fortfarande inget eget nät, suck.
Har äntligen fått iväg det jag skulle skickat igår om C-uppsatsen till B, fått ihop ett CV och jag är hemskt trött. Men även nöjd, imorgon hinner jag träna igen, Yes! Har blitt bjuden på fest på lördag av tjejen som bodde i min lägenhet innan så jag och L (en av tjejerna ja bor med) ska dit, hur skoj som helst!:)

Tjejerna jag bor med verkar toppen! Två är från Finland och den tredje är Italienare! De är lugna och trevliga och jag kommer nog trivas alldeles utmärkt med dem. Faktum är att jag känner mig hemma i Helsingfors redan, det känns så naturligt på något sätt och vara här. Det känns inte heller större än Umeå,men det måste det ju vara. Och vet ni? Jag förstår finskan bättre än svenskan här. Och det är alldeles sant. Jisses vilken svenskfinska de har alltså :) Får prata en hel del engelska också med italienskan som ni säkert förstår :)

Shit vad långt detta blev. Sorry, men nu är ni uppdaterade! Kommer nu återgå till "mina normallånga" inlägg!;) Mår ni bra? Och ni som är på praktik, hur har första dagarna varit? Saknar er alla! Puss, tja!


Kommentarer
Postat av: Teddy

Låter som att det har varit en spännande inledning på din praktikperiod sweetie ;) hoppas du trivs bra!! Saknar dej sjukt mycket här gumman <3 kram från Teddy, Tindra och Muppie

2009-03-10 @ 23:09:59
URL: http://www.myspace.com/royaljestermetal

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0