Praktikvecka nr 1..

Ja, första veckan av praktikveckan är ju då avklarad.. de som läser till arbetsterapeuter i Finland har mycket mer praktik än vad vi har i Sverige.. att vi har så lite praktik kunde programansvariga för Arcadaskolan där utbildningen finns här i Helsingfors och min handledare inte förstå, eftersom det är ett såpass praktiskt arbete vi utbildar oss till.. men iaf. Min handledare är väldigt krävande och jag har åtminstone denna vecka jobbat betydligt mer än de 8h/dag som vi ska jobba.. jag har snarare jobbat 10-12/h dag faktiskt. Får uppgifter som jag ska göra varje dag så jag är inte ledig när jag kommer hem heller, utan får sitta med uppgifterna och sen kommer skolarbetet i sista hand typ.

Min handledare är lite egen också. Ett orginal med speciell humor och jargong, men jag har ju fått veta att jag är sist på hennes prioriteringslista med glimten i ögat. Hon är speciell helt enkelt. Ganska bitsk när hon är stressad och jag/våran utbildning har redan fått en utskällning av henne för att vi inte får tillräckligt med Housing Enabler lektioner, min handledare förväntade sig att jag skulle kunna den utantill.. ja, så på den nivån ligger det :)

Positivt är dock att jag kommer få arbeta väldigt självständigt. Jag har fått 5 klienter som är "mina" och som jag själv får utforma behandlingsplan för.. och jag ska få ha en sluten grupp i skapande aktiviteter självständigt (det var min egen idéoch hon tyckte den var bra)..så jag kommer få arbeta väldigt självständigt och det är ju roligt. Jag har en väldigt varierande klientgrupp också, allt från barn till strokedrabbade, schitzofrena, osv.. och det är skitskoj!!

Första veckan är som det alltid är i början på en praktikplats.. allt är nytt och man är helt utmattad av all ny info. Men det är roligt också och de flesta jag träffat på hälsocentralen verkar mycket trevliga och det är skönt. Sen får jag varva svenskan och finskan mycket också, vilket jag bara tycker är roligt. :)

Kommentarer
Postat av: Teddy

skänker dej så mycket energi jag kan sweetie :D

2009-03-15 @ 19:26:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0