Förintelsens minnesdag

Idag är det den internationella minnesdagen för förintelsens offer. Dagen då koncentrations- och förintelselägret Auschwitz befriades 1945. Jag vill uppmana er kära läsare att se dokumentären som BBC gjort, den heter Auschwitz: The Nazis and the Final Solution. Det är en gripande dokumentär där man får höra intervjuer från både SS och offer från lägren och får en bra inblick i bakomliggande orsaker på olika händelser. Det är en väldigt bra dokumentär och jag fick veta sådant jag tidigare inte visste. Visste ni till exempel att det fanns en bordell i Auschwitz? Dokumentären kan ni hyra på exempelvis lovefilm.se!

Att så många människor kunde förintas på så kort tid och med så oerhörda metoder är något som går över mitt förstånd. Det är något vi aldrig får glömma, det är något som aldrig får accepteras. Jag vet att det runt om i världen idag ännu sker sådana här makabra ting och det är något vi alla måste göra något åt och aldrig acceptera! Hur kan man behandla andra så? Hur kan man bli så hjärntvättad att man dödar hela familjer utan att blinka? Jag förstår inte. Jag har inte den minsta aning om hur dessa människor är funtade. Men jag vet en sak. Vi får aldrig glömma och aldrig acceptera att sådant här sker. Vi får aldrig blunda för och sluta motarbeta alla grymheter som sker i vår värld. Aldrig.



Bild 1 från: levandehistoria.goteborg.se
Bild 2 från: lovefilm.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0