Julkalendern genom åren..

Visste ni att SVT visat julkalendrar sen 1960? Den första hette Titteliture och började sändas redan 1:a advent som då var 27 november, dock så sändes kalendern inte på onsdagar eftersom dessa var tv-fria dagar! Att följa julkalendern är något jag gjort sedan jag var liten. Tyvärr har ganska många julkalendrar de senaste åren inte riktigt fallit mig i smaken, vilket gjort att jag slutat titta efter några dagar.

Sunes jul är en klassiker som många i min närhet alltid pratar om kring juletid. Jag har endast vaga minnen från när den kalendern visades i TV 1991, antagligen för att jag bara var 6 år då.. de senaste åren har jag dock sett en hel del avsnitt från den julkalendern och jag tycker SVT borde ta och visa den igen, den passar både stora och små barn :)

En julkalender som jag minns både tydligt och väl är den från 1993, Tomtemaskinen med Pettson och Findus. Som 8 åring var julkalendern något magiskt som fick julkänslorna att bubbla i maggropen och jag följde med nervositet Pettsons och Findus kamp om att få igång Tomtemaskinen till julaftonen. Mina tydliga barndomsminnen från denna kalender gör den till en stor favorit hos mig!

Några avsnitt från julkalendern med Teskedsgumman tycker jag mig också sett och jag vill minnas att dessa var roliga fastän jag inte riktigt vet när och i vilket sammanhang jag sett dessa då de visades i SVT 1967.. kan också hända att det inte var självaste Teskedsgumman julkalendern jag såg, utan att de bara visade vanliga program med Teskedsgumman på bolibompa när jag var liten?

Årets julkalender Superhjältejul måste jag medge att jag de första dagarna var mycket skeptisk mot. Men efter att ha följt den i 10 dagar nu måste jag säga att jag gillar den skarpt. Framför allt tror jag att barnen tycker den är jätterolig och att den är lite som småberättelser när Stålhenrik och Supersnälla Silversara berättar om sina superhjältedåd för sina barnbarn Nova och Vega gör att om man missar ngn dag så är man ändå inte helst lost i storyn. Tummen upp för den alltså! Den är mycke bättre än de flesta julkalendrar vart de senaste åren tycker jag!

Eftersom julkalendern firar 50 år i SVT nästa år borde de kanske ha en omröstning om vilken julkalender som ska visas om? Det röstar jag på iaf :) Vilken skulle ni röstat på då? Jag tror jag skulle röstat på Tomtemaskinen i ett försök att få tillbaka samma julkänslor jag som 8åring hade... :)

Supersnälla Silversara och Stålhenrik får tummen upp!

Återinför Tomtemaskinen!

Sunes jul bidrar till många skratt


Teskedsgumman var julkalendern 1967



Kommentarer
Postat av: Teddy

INGET kan konkurrera med Sunes Jul!! nån som säger imot?

2009-12-10 @ 21:09:11
URL: http://www.myspace.com/mylastescapeband
Postat av: Henna

Jag säger emot :P Tomtemaskinen is the shiet!:)

2009-12-10 @ 21:15:12
URL: http://hennah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0