På begäran!

Ni är många som frågat om receptet på biskvikakan jag bakade häromveckan.. så här kommer den!

Biskvikaka

175C ca 35 min


Kaka:

4 ägg

6 dl socker

3 msk kakao

5 dl mjöl

300 g smält smör

2 tsk vaniljsocker

4 tsk bakpulver

3 dl kokande vatten


Smörkräm:

2 ägg

300 g bregott (den gröna)

200 g mandelmassa

250 g florsocker


Garnering:

400 g marabou mjölkchoklad

50 g cocosfett



•1.    Vispa äggen och sockret poröst

•2.    Blanda kakao, mjöl, vaniljsocker och bakpulver i en bunke. Tillsätt smöret och därefter det kokande vattnet

•3.    Häll smeten i en långpanna med bakplåtspapper och grädda i ugnen ca 35 min, låt kakan därefter kallna i kylskåpet (tar ca 1 timme)

•4.    Vispa ihop smörkrämen och bred ut den på den kalla kakan, låt kakan därefter stå i kylskåpet ca 30 min

•5.    Smält cocosfettet och chokladen i vattenbad och häll sedan över blandningen jämt på den kalla kakan

•6.    När chokladen fått stelna ordentligt i kylskåpet är det dags att skära ut bitarna.
Ett tips för att få bitarna att bli raka och fina (att chokladen inte spricker) är att doppa kniven i varmvatten emellanåt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0